Perempuan yang dimurkai Allah dalam agama islam

Perempuan yang dimurkai Allah dalam agama islam

Perempuan yang dimurkai Allah dalam agama islam, Sebagaimana Allah suka degan wanita yang solehah, Allah juga sangat murka kepada beberapa jenis wanita. Oleh itu sangat perlu bagi kita mengetahui perkara yang boleh menyebabkan kebenciannya supaya kita terhindar dari kemurkaannya. Kemurkaan Allah pada hari kiamat sangat dahsyat sehinggakan nabi-nabi pun sangat takut. Bahkan Nabi Ibrahim pun lupa bahawa dia mempunyai anak yang bernama Nabi Ismail kerana ketakutan yang amat sangat.

Abu Zar r.a. meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
"Seorang wanita yang berkata kepada suaminya,
"semoga engkau mendapat kutukan Allah" maka dia dikutuk oleh Allah dari atas langit yang ke7 & mengutuk pula segala sesuatu yang dicipta oleh Allah kecuali 2 jenis makhluk iaitu manusia & jin."

Abdul Rahman bin Auf meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
"Seorang yang membuat susah kepada suaminya dalam hal belanja atau membebani sesuatu yang suaminya tidak mampu maka Allah tidak akan menerima amalannya yang wajib & sunnatnya."

Abdullah bin Umar r.a. meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
"Kalau seandainya apa yang ada dibumi ini merupakan emas & perak serta dibawa oleh seorang wanita kerumah suaminya.

Kemudian pada suatu hari dia terlontar kata-kata angkuh, "Engkau ini siapa?

Semua harta ini milikku & engkau tidak punya harta apa pun.
" Maka hapuslah semua amal kebaikannya walaupun banyak.

Dan ada diantara isteri nabi-nabi yang mati dalam keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik dizaman itu. Diantara sifat buruk mereka:

1. Isteri Nabi Nuh suka mengejek & mengutuk suaminya.

2. Isteri Nabi Lut suka bertandang kerumah orang.


Ali ra meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah dan kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa engkau menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Pada malam aku di Isra’kan ke langit, aku melihat orang sedang mengalami berbagai penyiksaa. Bila teringat akan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang engkau lihat?"

Beliau bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya diikat dari punggungnya sedangkan aspal yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongannya.

3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituangkan ke kerongkongannya.

4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki dan tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit ular & kalajengking.

5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.

6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.

7. Wanita yang bermuka hitam dan memakan ususnya sendiri.

8. Wanita yang tuli, buta dan bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) & badannya membusuk akibat penyakit kulit dan lepra.

9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi dan keledai yang mendapat berjuta jenis siksaan.

Maka berdirilah Fatimah seraya berkata, "Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku, ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu."

Rasulullah saw bersabda, "Wahai Fatimah, adapun mereka :

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya karena dia tidak menjaga rambutnya (dijilbab) dikalangan lelaki.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya karena dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: "Tidak ada seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat, selebar 70 zira’ kemudian akan mengikatnya di belakang lehernya.

3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya karena dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.

4. Wanita yang diikat dengan kaki dan tangannya itu karena dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid dan nifas.

5. Wanita yang memakan badannya sendiri karena suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan aib orang.

6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka karena dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya karena melihat perhiasannya.

7. Wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya sampai ke ubun-ubunnya dan dibelit oleh ular dan kalajengking karena dia mampu mengerjakan sholat dan puasa. Tetapi dia tidak mau berwudhu dan tidak shalat serta tidak mau mandi wajib.

8. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya seperti keledai karena dia suka mengadu-domba serta berdusta.

9. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing karena dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.

Sahabat," dunia adalah perhiasan dan perhiasan dunia yang baik adalah wanita sholehah" (HR. Muslim, Ibnu Majah dan Nasa'i)


10 Wasiat Rasulullah adalah:

1. Kepada wanita yang membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya, Allah pasti akan menetapkan kebaikan baginya dari setiap biji gandum, melebur kejelekan dan meningkatkan derajat wanita itu.

2. Kepada wanita yang berkeringat ketika menumbuk tepung untuk suami dan ank-anaknya, niscaya Allah menjadikan dirinya dengan neraka tujuh tabir pemisah.

3. Tiadalah seorang yang meminyaki rambut anak-anaknya lalu menisirnya dan mencuci pakaiannya, melainkan Allah akan menetapkan pahala baginya seperti pahala memberi makan seribu orang yang kelaparan dan memberi pakaian seribu orang yang telanjang.

4. Tiadalah wanita yang menahan kebutuhan tetangganya, melainkan Allah akan menahannya dari telaga kautsar pada hari kiamat nanti.

5. Andaikan suamimu tidak ridho kepadamu, maka aku tidak akan mendoakanmu. Ketahuilah, yang lebih utama dari seluruh keutamaan di atas adalah keridhoan suami terhadap istri dan ketahuilah kemarahan suami adalah kemurkaan Allah.

6. Apabila wanita mengandung, maka malaikat memohonkan ampunan baginya dan Allah menetapkan baginya setiap hari seribu kebaikan serta melebur seribu kejelekan. Ketika wanita merasa sakit karena akan melahirkan, Allah menetapkan pahala baginya sama dengan pahala para pejuang di jalan Allah. Jika dia melahirkan kandungannya, maka bersihlah dosa-dosanya seperti ketika dia dilahirkan dari kandungan ibunya. bila dia meninggal ketika melahirkan, maka dia tidak akan membawa dosa sedikitpun. Di dalam kubur akan mendapat pertamanan indah yang merupakan bagian dari taman surga. Dan Allah memberikan pahala kepadanya sama dengan pahala seribu orang yang melaksanaan ibadah haji dan umrah, dan seribu malaikat memohonkan ampunan baginya hingga hari kiamat.

7. Tiadalah wanita yang melayani suami selama sehari semalam dengan rasa senang serta ikhlas, melainkan Allah mengampuni dosa-dosanya serta memakaikan pakaian padanya di hari kiamat berupa pakaian yang serba hijau dan menetapkan baginya setiap rambut pada tubuhnya seribu kebaikan. dan Allah memberikan kepadanya pahala seratus kali beribadah haji dna umrah.

8. Tiadalah wanita yang tersenyum dihadapan suami, melainkan Allah memandangnya dengan pandangan penuh kasih.

9. Tiadalah wanita yang membentangkan alas tidur untuk suami dengan rsa senang hati, melainkan para malaikat yang memanggil dari langit menyeru wanita itu agar menyaksikan pahala amalnya dan Allah mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan yang akan datang.

10. Tiadalah wanita yang meminyaki kepala suami dan menyisirnya, meminyaki jenggot dan memotong kumisnya, serta memotong kukunya, melainkan Allah memberi minuman arak yang dikemas indah kepadanya yang didatngkan dari sungai-sungai syurga. Allah mempermudah sakaratul maut baginya, serta kuburnya menjadi bagian dari taman syurga. Dan Allah menetapkan baginya bebas dari siksa neraka serta dapat melintasi shirathal-mustaqim dengan selamat.

Ambil yang baik dan buang buruk sahabat. Semoga cerita pertama dapat menjadi renungan bagi kita. Adakah kita di antara wanita-wanita itu?? Jika kita takut termasuk dari golongan wanita itu Mohon ampunlah pada Allah dan berinteropeksi dirilah. semoga kita terhindar dari azab dan murka Allah. Dan semoga cerita kedua dapat menjadi motivasi bagi kita sista.

Wallahu'alam bi showwab.

baca juga :
Semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan.

Kalau kita tidak berasa takut atau rasa perlu berubah... maka kita kena khuatir, takut kita tergolong dalam mereka yang tidak diberi petunjuk oleh Allah.

Na'uzubillahi min zalik.

Maaf Jika terjadi kesalahan dan kekurangan disana-sini dalam artikel ini... Itu hanyalah dari kami... dan kepada Allah SWT kami mohon ampunan dan Semoga Allah SWT memberi kekuatan untuk kita amalkan dan Semoga Bermanfaat serta bisa kita ambil hikmahnya... Amin

Silahkan SHARE ke rekan anda jika menurut anda Perempuan yang dimurkai Allah dalam agama islam ini bermanfaat... 
Previous
Next Post »